Konnyaku Jelly & Peach Pudding

Assalamualaikum semua...

Lama gak tak bersiaran...maklum la sibuk bulan2 Syawal ni...dengan kehadiran tetamu dan memenuhi undangan Open House kengkawan, jiran tetangga...Alhamdulillah murah rezeki kita jika nak dibandingkan dengan rakyat Somalia...mati kerna kebuluran...kalau tengok dalam berita...rasa tak sanggup nak tengok...kesian sangat2...kalau dekat rasa nak masakkan untuk diaorg...suapkan kat diaorg...terutama kat kanak-kanak Somalia tu....kita disini mewah dgn makanan.....kadang2 rasa bersalah sangat sebab terpaksa buang makanan...dah simpan lama dalam freezer lama2 terpaksa buang jugak....sedangkan diaorg kat sana...makanan basi pun terpaksa dijamah untuk mengikat perut...SubhanaAllah...

Ok..beralih kita ke menu apa yang nak aku syer ni...hehehe...actually malu nak syer...sebab menu ni simple sesangat...org malas cam aku jer yang buat ni....hari tu ada jamuan raya kat opis...utk potluck jenuh pikir nak buat apa...dalam otak aku dah mmg fikir nak buat pudding....sbb itu yg senang compare kek ke apam...dah ler time tu puasa...so aku fikir nak pilih menu yang senang jer...so inilah menu yang terpilih utk potluck hari tu.



Hahaha...nilah dia...Konnyaku Jelly...nak bagi resepi pun malu...sebab apa...kalau korang beli memang dah ada resepi dia kat plastik bungkus dia tu...cumanyer yang ini aku letak perisa strawberry dgn pewarna pink sikit....asalnya aku beli plain....nak kasi menarik... Nak buat jelly ni senang jer...beli jer ready made konnyaku jelly..kemudian masak jer hingga mendidih..pastu bolehlah masukkan dalam acuan yang disukai dah letak buah-buahan...disebabkan jelly ni transparent so sangat cantik letak buah-buahan didalamnya..sebenarnya lagi cantik letak buah kiwi, strawberry dgn anggur...tapi malangnya time nak buat ni...hanya buah epal merah, epal hijau dgn buah lai jer yang ada dalam peti ais....so ini sahajalah hasilnya...tak cantik sgt sebab aku mmg tak nak buang kulit sebab nak nampakkan warna kulit tapi...rupanya jadi lebam lak dia....sib baik la tak banyak yang jadi macam tu..sbb aku rendamkan dulu dalam air garam masa dadukan buah-buahan tu...


Selain konnyaku jelly ni...aku buat sejenis lagi pudding...usahlah ketawa..pudding ni pun senang jer...pudding dalam kotak...hehehe...aku memang suka pudding ni...kali ni aku beli pudding perisa peach sbb aku nak gandingkan dengan buah peach...setakat ni aku rasa pudding ni yang sedap...peach dgn honey dew...memang sedap...kalau nak buat triffles pudding pun aku guna pudding ni jika tak ada kristal jelly..



Alhamdulillah...masa bawa potluck hari tu...habis lah jelly dgn pudding ni...senang aku nak basuh bekas...hehehe....kalau korang agak2 nak buat makan2...nak senang korang beli jer jelly dgn pudding ni...kotaknya lupa nak snap...nanti bila2 aku buat lagi...aku uploadkan gambar kotak pudding ni...



So kepada kengkawan semua...jika korang dilanda virus malas, masa tak cukup tetapi nak menyajikan sesuatu yang sedap dan menarik...silah buat menu ni sebagai dessert...Selamat Mencuba...

Comments