Tetamu Aidilfitri Phase 1

Assalammualaikum.....

Alhamdulillah...kita masih menghirup udara Syawal dengan kesihatan yang sempurna.....Hajat dihati bermulanya Syawal memang berhajat nak puasa di bulan Syawal....tetapi biasalah banyak betul dugaan berpuasa di bulan Syawal ni.....time ni lah Open House banyak diterima....time ni lah perut ni menjerit-jerit minta diisi pepagi kat opis...time ni lah kerja banyak kat opis memerlukan banyak tenaga ke sana ke mari.......Aduhai...setakat ni baru berjaya puasa dua hari....jika tak dah tiga hari tetapi atas sebab2 tak dapat dielakkan hari pertama aku terpaksa berbuka jam 6.30 petang ekkk...aduhai...tak ada rezeki.....InshaAllah jika tiada aral akan ku sambung berpuasa esok...

Hari Ahad lepas aku menerima kehadiran tetamu Aidilfitriku yang pertama...memandangkan ada perkara yang perlu diselesaikan....tetamu aku ni special sikit....beraya seawal jam 9.00pagi di rumah aku...hehehe...cabaran rexona buat aku...takpe2...aku suka menerima tetamu.....aku suka menjamu tetamu....so ini sahajalah hidangan yang mampu aku sediakan buat kunjungan tetamuku yang pertama di Aidilfitri ini....Moga hadirnya tetamu ke rumah kita...InshaAllah..membawa rezeki buat kita...dan keluarnya tetamu dari rumah kita maka keluarnya bersama dosa-dosa kecil kita...Aminn....


Minta-minta hidangan aku ini menepatilah citarasa tetamu aku....hidangan berdasarkan bahan mentah sedia ada kat rumah jer....Pagi tu aku buat Mee Goreng yang agak pedas...ni gara2 guna cili giling Adabi...hahaha...tak biasa guna..sebab selalu guna cili mesin buatan sendiri.....hehehe...tapi...nasib baik la....selera tetamu sorang ni suka makanan pedas....kalau tak sian tetamu aku melompat kepedasan...huhuhu...



Mee Goreng ni...aku lawankan dengan Ayam Goreng Keju a.k.a Cheese.....Ayam ni dah ready made berperap dengan keju...so aku tinggal goreng jer...




Selain menu berat tu...aku gandingkan dengan dua jenis kuih...sudah semestinya satu manis dan satu pedas...barulah balance....yang manis aku buat Donut Ball....dan yang pedas aku buat Bread Ball...hahaha...dah dua2 ball.....nak buat macam mana...itu yang simple...hehehe...




 

Sebagai side dish aku buatkan Mashed Potatoes dengan black pepper gravy....tapi tak sempat nak snap gambar Mashed Potatoes yang dah siap di letakkan gravy...




Actually...aku masukkan entry ni...harap2 dapatlah korang jadikan ianya sebagai idea jika nak masak kalau2 ada tetamu raya ni.....menu aku ni biasa2 jer......tapi harap2 ianya sedikit sebanyak dapat membantu....bukannya jenis menu yang jadi ukuran untuk tetamu .....tetapi  keikhlasan kita menyambut tetamu....Akhir kata...Selamat Menyambut Tetamu Aidilfitri.....hehehe..



Comments