Tetamu Aidilfitri Phase II

Assalammualaikum semua,

Kembali bersiaran sementara ada waktu terluang....buat masa ni belum berhajat nak share resepi....cuma nak share menu-menu yang dihidang untuk juadah hari raya buat tetamu yang datang berkunjung......moga-moga ianya dapat bagi idea buat uols....mana la tau pening-pening lalat nak pikir juadah raya ni kan....bleh la tgk blog Jintan Manis yang tak berapa nak manis ni...hehehe....



Juadah ni aku sediakan betul2 lepas balik keje...kebetulan hari tu puasa sampai lupa yang aku ni puasa....juadah puasa pun lupa nak sediakan...nasib baik la ada bawa nasi lemak  dari opis...itulah yang aku panaskan buat berbuka...nasib baik sedap...hahaha....balik-balik keje jer aku terus capai periuk buat kastad untuk puding honey dew tu...asalnya nak letak pudding jer tapi nampak cam sikit bila letak kat gelas pudding tu...so aku terus buat kastard utk campur dgn pudding...pudding kena buat dulu sebab takut tak sejuk masa hidangkan pada tetamu nanti.....



Siap jer pudding terus capai bahan-bahan nak buat main dish...iaitu Mee Udang...kerja agak senang sebab kebetulan ada perencah mee bandung dalam freezer....cuma aku tukar sikit buat cair utk jadikan ianya kuah mee udang....dan asingkan meenya...InshaAllah rasanya tak menghampakan...harap-harapnyalah...hehehe..



Siap jer kuah mee dengan celur mee...aku beralih ke Daging Masak Hitam....time ni aku dah start suspen....Alamak daging ni aku tak test masak utk diri sendiri lagi...bukan apa silap perhitungan daging ni ada yang liat...aku tawakal jer...aku potong kecil2 biar cepat empuk...Alhamdulillah tak menghampakan...masih boleh dikunyah dagingnya dengan kelazatan kuah hitamnya...hahaha...poyos betul....nak beli daging batang pinang pun.... sekali sekala jer...tak tahan dengan harganya.....mak aiiii boleh beli tudung ngan shawl aku 4-5 helai ni...hahaha....


Daging masak hitam ni...aku gandingkan dengan nasi impit....itu jer yang senang....nak melemang mau tahun depan baru tetamu aku rasa...hehehe....siap jer daging masak hitam...barulah aku start potong-potong buah...untuk buat salad buah....campur sikit kismis...ermmmm...sodap!!!....dengan kelemakan mayonis ditambah dengan manis buah...ushhhh...tentunya menambah selera tetamu......hahaha....selera tetamu ke tekak aku???...hahaha...mana2 pun boleh...



So itu jer lah menu yang aku nak share ngan uols....jika ada sapa2 yang nak resepi antara juadah menu tetamu aidilfitri aku ni...bagitaulah...aku tak sempat nak tulis satu2 resepinya...dan salah satunya...malu dehh....resepinyer senang2 banget......Selamat Menjamu Mata....hehehe...


Comments