Nasi Dagang yang tak berapa dagang..

Hi uols...Alhamdulillah malam ni akhirnya dapat aku mengetuk papan kekunci komputer riba kesayanganku ini....dekat sebulan gak tersadai kat opismate gara2 repair sebab tak leh bukak....hari ni baru aku dapat...bestnyer...dah upload window 7...hehehe...rasa macam pakai laptop baru...huhuhu..



Masa Raya Aidilfitri yang lalu...aku ada beraya ke rumah SIL aku Kak Jana...kalau sesapa nak jenguk blog dia...ni link dia janalovecake ...SIL aku hidangkan kami Nasi Dagang....actually aku ni bukan peminat nasi dagang pun...sebab rasa pulut tu membuatkan aku cepat muak...tapi bila aku rasa SIL aku masak...rasa sedap lak...dan kena dengan tekak aku....tapi time tu SIL aku gandingkan dengan Kari Ayam...bila aku tanya macam mana dia buat...rupanya SIL aku guna beras basmati jer...patut la aku rasa tak muak langsung compare kalau makan nasi dagang yang original....



So semalam....memandangkan aku bercuti...tekak ni tetiba nak rasa nasi dagang...beras basmati dah lama aku beli...tapi aku beli brand Maharaja...kalau ikut SIL aku dia guna beras basmati FLORAL...time aku beli kat Giant Nilai hari tu tak jumpa pulak...mungkin sebab itu...nasi dagang aku tak berapa nak dagang...berasnya tak jadi panjang2 dan sebutir-sebutir....tak tau la kalau aku terletak air banyak....takpe2...lepas ni aku nak try lagi....aku tak berani nak bagi resepinyer exactly mengikut sukatan...takut jadi nasib yang sama gak...so kat sini aku bagi sekilas lalu cara2 buat nasi dagang yang tak berapa dagang ni....

Bahan-bahannya :
Beras Basmati
Santan
Daun Pandan
Bawang Merah dihiris halus
Halba
Halia
Garam

Cara Membuatnya :
1) Beras dibasuh dan direndam kira-kira 30 minit.
2) Kemudian baru masukkan santan, daun pandan, bawang merah, halba, halia dan garam secukup rasa.
3) Masukkan dalam periuk nasi elektrik dan tekan. Bila melegak kacau sedikit.



Walaupun nasi ku tak berapa nak dagang...tapi hubby aku kata rasanya tetap sedap jugak..hehehe...mungkin jenis beras basmati yang aku beli ni sepatutnya tak perlu direndam dulu...sebab aku baca kat plastik bungkusannya...basuh dan masak seperti biasa...tak perlu rendam...tapi dek kerana SIL aku kata dia rendam dulu...akupun rendam la...tapi kerana jenis beras basmati aku brand lain...nasinya jadi lembut tak sebutir sebutir macam SIL aku buat....huhuhu...takpe pasni aku nak try tak perlu rendam pulak...untuk kari ikan tongkol tu...tak yah ler aku bagi resepi ekk...buat malu jer...resepi campak2...hahahaha...

Comments