Nasi Kurma

Helloo....hihihi..kembali bersiaran lagi...tengah mood rajin ni...selalu petang2 macam ni mmg lena diulit mimpi jer...tapi hari ni macam ada power lak...hahaha...power nak update blog...kali ni aku nak syer ngan korang Nasi Kurma...Wallahh...


Asal aku tetiba nak buat Nasi Kurma ni...gara2 masa buffet lunch di Residence Hotel selepas Majlis Konvokesyen UNITEN baru-baru ni....aku makan Nasi Kurma...masa tu aku rasa sedap betul nasi tu...itu yang menyebabkan aku nak try buat ni...aku try la surf internet resepi nasi kurma...tapi yang ada semua jenis resepi yang guna rempah kurma....Nasi Kurma yang aku rasa di hotel time tu tidak berempah...very light but tasty....so akupun telah mengolah sendiri resepi Nasi Kurma versi suzie...dan inilah hasilnya...


Korang tengok ni agak2 sedap tak??? bagi tekak aku InshaAllah aku rasa sepertimana yang aku nak rasa...hehehe...kalau korang berkenan dan nak try ni resepinya...sukatan aku anggarkan saja yer... korang boleh buat macam korang masak nasi biasa....

Bahan-bahannya:

3 cawan beras basmati
1/2 cawan susu cair
2 cawan air
10 biji buah kurma dibelah tengah buang bijinya
1 biji bawang merah
1 biji bawang putih
1 batang serai dipecah-pecahkan
3 sudu besar minyak sapi/jika x ada margerin pun boleh
1 batang kulit kayu manis
5 biji buah pelaga & bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang dipecahkan kelompaknya
Garam secukup rasa

Cara Membuatnya:

1) Basuh beras hingga bersih dan toskan.
2) Panaskan periuk nasi elektrik di atas api dan masukkan minyak sapi.
3) Tumiskan hirisan bawang bersama kulit kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga dan bunga lawang hingga naik bau. Masukkan serai yang telah dipecah-pecahkan tadi.
4) Masukkan beras dan tumiskan sekejap hingga rata.
5) Tutup api. Kemudian barulah alihkan periuk nasi tadi ke periuk nasi elektrik.
6) Masukkan susu, air dan akhir sekali buah kurma. Rasakan sedikit dengan garam.
7) Kacau hingga rata dan masak seperti nasi biasa cuma bila nasi agak kering kacaukan sekali biar semua ramuan sebati.



Untuk Nasi Kurma ni...aku cadang nak gandingkan dengan Ayam Masak Merah yang biasa aku buat...tetiba aku teringat Mr. Hubby ada bawa balik produk baru dari Ayamas....namanya Leggo...bukan produk keluaran Ayamas tapi di import dari Vietnam...yang penting ada logo HALAL....pes tu dah siap semuanya....cuma tinggal nak kena tumis jer dulu ayam pastu baru masukkan pes tu...mulanya aku suspen gak takut tak sedap...sekali rasa walllah wei...memang kena dengan nasi kurma aku ni...rasanya memang bukan macam ayam masak merah kenduri kahwin tu...tapi rasanya ala2 kuah pasta....masam2 tomato sikit...bagi aku memang kena dengan nasi kurma yang ada manis2 kurma ni..."Maniskah Kurma itu"...bak kata kumpulan Sepah...hahahaha....



Maka dengan adanya pes ini...maka bertambah senanglah kerja aku lunch tadi...sekejap jer dah siap....dan rasanya memang menambat kalbu...aku guna tadi Hot Spicy (walaupun tak hot langsung) dan ada dua gravy lagi ni...original dgn extra spices...tak tau nak buat apa...tapi baca cara-cara menggunakannya boleh digandingkan dnegan pasta..InshaAllah lepas ni aku nak try gabungkan dnegan spagetti....yuhuuuu...apapun jangan lupa try nanti ekk...Nasi Kurma...daaa...


Comments