Plain Cheese Cake

Assalammualaikum uols...
Firstly minta maaf la bebanyak...jika ada yang tertunggu-tunggu menu baru...tapi ada ke yang tertunggu-tunggu ekkk....hehehe.....takpe2...perasan lebih sikit tak apakan???huhuhu...bukan apa dua minggu ni sibuk kemain....al maklum la...big event baru selesai...majlis konvokesyen...so sibuknya mengalahkan menteri...hehehe...ke sana ke mari nak settlekan persiapan...semua kena tip top...tu yang tak sempat nak update blog...sampai umah dah flat...huhuhu...



So...kali ni aku syer ngan korang salah satu menu...yang sedap sangat dan mudah disediakan...janji ada la cream cheese kat rumah....hehehe...ni dia Plain Cheese Cake with Strawberry Filling.....kek ni resepi yang sama macam resepi cheese cake yang aku buat sebelum ni...cuma yang dulu aku buat dalam paper cup...kali ni aku buat satu loyang jer...ni resepinyer....


Sumber : My Resepi
Bahan-bahan ( 18 cm )
  • 250g cream cheese
  • 200cc/ml fresh cream/plain yogurt
  • 2 sudu besar jus lemon
  • 3 sudu besar tepung gandum
  • 2 biji telur
  • 90g gula

Cara-cara

  1. Panaskan oven 170 degree. Sapukan loyang dgn butter atau alas dgn kertas minyak pun ok(oven paper)
  2. Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mixer atau blander. Mix biar sampai jadi cream
  3. Masukkan ke dalam loyang dan bakar selama 40-45 minit
  4. Setelah hampir masak atau selepas 30 minit bolehlah letak aluminium foil untuk mengelakkan permukaan hangus.
  5. Bila sejuk, simpan dalam peti ais semalaman untuk mendapatkan rasa cheese cake yang sedap.



Sesiapa yang nak try resepi ni..jangan risau...memang confirm menjadinyer...cuma dalam resepi ni...aku ada derhaka sikit kat resepinyer...bukan apa...masa aku buat resepi ni tak ada la pulak fresh cream atau yogurt kat rumah...hehehe...so nak tau aku tukar dengan apa...aku tukar dengan 4 sudu susu cair dan 1 sudu oren sunquick....huhuhu...tapi jangan tak tau...rasa kek ni tetap sedap dan lembut sangat....korang tengok jer la tekstur kek tu..nyum..nyum...memang mervelous...lebih2 lagi bila sejuk...yang aku buat ni..tak sempat nak sejuk...dah licin...yelah buat 250g cheese jer...kalau buat 500g sure tebal sikit keknyer...



Apalagi uols...jom lar try...tak nyesal punyer....Nyum..Nyum...


Comments