Super Moist Eggless Chocolate Cake


Yesss...bestnyer...baru sajer sebiji pasu kaca aku dipecahkan oleh my kids... Waaaa....sayangnyer....geramnyer...sedihnyer...semua ada....stress punyer pasal terus buka blog...huhuhu....dah lama dah pasu kaca jernih tu aku beli...selama ni elok jer dia bertahta atas meja tepi tangga...hari ni ntah mimpi apa bebudak ni bermain-main tepi tu...sekali..pranggg!!!jatuh berderai.....maka berderai jugalah hatiku ini.....akanku kucari penggantinyer nanti...rasa mcm nak terus jer ke Nilai 3 cari pengganti...hehehehe...


 

 
Actually banyak siaran tertunda...tapi ntah ngapa maleh bebenor teman ni rasa nak mengupdate....tapi tak pelah aku syer dulu resepi baru aku buat semalam....Kek Coklat Moist Eggless...kebetulan kat rumah stok telur habis la pulak...jalan2 kat blog otai memasak ni...jumpa la resepi kek coklat tanpa telur ni....macam tak caya...hasilnyer mmg superb...dengan rasa coklatnyer....lembabnyer....lembutnyer....perghhh!!!!rasa nak buat lagi sebiji petang ni....tapi aku dah kena sound dengan En. Hubby....korang agak apa yg aku kena sound....huhuhu....aku kena sound...jangan asyik buat kek jer tiap2 minggu...kesihatan kena jaga jugak...asyik makan manis2 jer.....huhuhu.....



Kek ni aku buat sempena majlis perpisahan salah seorang staff kat opis....special dedicate to him diatas promotion beliau....at the same time ada gak sebiji kek lain utk sambutan hari lahir staff....anyway aku puas hati...sekelip mata ...kek tu licin dari pandangan....hehehe...TQVM kepada Dayang atas sumbangan kek yg marvelous....kepada yang tingin nak buat ni resepinyer...bahan2nya sangat mudah...buat pun mudah....

Super Moist Eggless Chocolate CakeSumber Resepi : DapurKu SaYang@dayangjack.blogspot.com

bahan-bahan : loyang 6-7 inci
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1/2 cawan serbuk koko  
  • 2 sudu besar susu tepung
  • 1  1/4 cawan air sejuk (dari peti ais)
  • 1 cawan gula perang
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1/2 sudu kecil coffee emulco atau chocolate emulco
  • secubit garam
  • 1/2 cawan minyak masak sayuran atau minyak jagung atau mentega cair
  • 1 sudu kecil cuka atau jus lemon
Cara-cara :
  1. Panaskan oven pada suhu 160C. Sediakan loyang kek. Griskan dengan mentega. Jika ingin menggunakan paper cup pun boleh juga. 
  2. Ayakkan tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko di dalam bekas besar. Masukkan tepung susu, garam dan gula perang. Kemudian dikacau rata-rata.
  3. Masukkan air sejuk, minyak masak, esen vanila dan coffee emulco/chocolate emulco. Kacau perlahan-lahan dengan whisk. Pastikan adunan tidak berketul.
  4. Akhir sekali masukkan cuka atau jus lemon. Terus dikacau serta merta sehingga sebati.
  5. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 30-40 minit atau hingga masak. 
  6. Sejukkan kek setelah masak. Boleh juga dihiaskan dengan topping kegemaran


Comments