Apam Seri Ayu

Salam Ramadhan,

Bila bulan puasa ni...macam aku..aku suka kuih yang manis2 sikit...sebab seharian berpuasa ...tekak aku rasa kuih yang manis ni...sedap jer lalu kat anak tekak ni....Dari dulu aku memang suka sangat Apam Seri Ayu ni...ntah setengah orang panggil kuih seri ayu...tapi aku sejak kecil aku panggil Apam Seri Ayu...



Kombinasi kelapa parut dengan adunan tepung bersantan ni...sangat sedap pada selera aku ni...dulu pernah sembang2 dengan member lama...dia bagitau aku...dia ada ambil tempahan buat apam ni...aku punyer la kagum masa tu....ushhh!!!senang ke buat kuih ni...sebab ada dua...atas kelapa...bawah adunan tepung...tentu remeh temeh kerjanya...tak terbayang difikiran aku...yang aku akan boleh buat kuih ni....
Sekali itu...ntah macam mana...aku duk survey2 resepi baru kat internet..aku ternampak...kuih seri ayu ni...punyer la cantik pada pandangan aku...lain dari yang lain...berwarna warni...aku jenguk kat Dapur Mamasya ....lepas tengok tu...terus hati terpaut...memandangkan bahan-bahannya semuanya ada...balik kerja aku gigih..terus ke Nilai 3...mencari acuan...

 

Alhamdulillah....berkat kesungguhan jadi juga kuih ni...memang sedap...cukup manis dan lemaknya...tapi kalau korang perasan..apa bezanya gambar apam seri ayu aku yg gambar 1&2...dgn gambar 3...korang perasan tak bezanya...gambar 1&2 adalah first trial aku..time tu aku tgk resepi dia guna tepung ubi dgn kelapa parut...umah aku tak ada tepung tu...so aku tak guna la so kelapa aku agak nampak selekeh sikit...ini kerana kelapa tu tak padat...so bila aku buat kali kedua...aku gunakan tepung jagung sebagai pengganti tepung ubi...itupun hasil suggestion mak aku...sbb mak aku cakap tepung ubi lebih kurang sama dgn tepung jagung....so second trial nampak cantik dan kemas keadaan rupa paras kelapa tu...apa lagi korang meh la cuba...sedappp!!!!....tak tipu...

Comments