Chocolate Chips Cookies

Assalammualaikum...

Alhamdulillah....kita masih sihat, bernafas seperti biasa dan menikmati rahmat Allah...InshaAllah...Bahang raya telah makin terasa....sayu hati meninggalkan Ramadhan....harap momentum berpuasa dan beramal ibadat terus istiqomah seperti biasa...Dalam sibuk2 aku berpencak silat di dapur balik kerja semalam...sempat lagi dalam masa yang sama aku memutar mixer... untuk wish list terakhir biskut raya aku tahun ni....biskut ni simple jer...rasa pun InshaAllah sedap...




Bahan-bahan taklah banyak dan sangat mudah dicari...tapi aku tak ingat aku copy resepi ni dari mana....so aku pastekan disini resepinya...kepada penyumbang asal resepi ni...mohon halalkan yer....

Bahan-bahannya

125 gm butter
150 gm gula perang
180 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1/4 sudu kecil soda bikabonat
1 biji telur
1/2 sudu kecil esen vanila
120 gm coklat chip
60 gm badam berkulit panggang (racik) - aku tak guna badam tapi kacang walnut
3 sudu makan kelapa kering (tak guna kelapa tapi ganti dengan quaker oat)

Cara:-

1) Pukul butter dan gula perang.
2) Masukkan telur dan esen vanila.
3) Masuk tepung gandum yang di ayak sama dengan baking powder dan soda.
4) Masukkan coklat chip, quaker oat dan walnut.
5) Jika doh lembik, masukkan dalam peti ais supaya senang di bentuk.
6) Sudukan adunan dalam loyang pembakar.
7) Bakar pada suhu 150C selama 25 - 30 minit.





Kepada sesiapa yang nak cuba....Selamat Mencuba...kalau tak sempat buat sekarang...balik dari beraya di kampung nanti... bolehlah buat...boleh tambah koleksi biskut raya yang sedia ada....saje2 nak buat pun ok juga...boleh jadi kudapan anak-anak....nak beli Famous Amos mahal sangat....
so ini boleh jadi penggantinya....rasanya sipi2 nak sama Famous Amos....hehehe....



Kepada semua yang ingin pulang ke kampung....berhati-hati ya...biar lambat sikit tak apa...asalkan selamat....InshaAllah ibu dan ayah menunggu dengan sabar di kampung tu...janji anak dan cucu-cucunya selamat balik ke kampung....Jangan lupa mulakan pemanduan dengan Ayat Kursi, Al Fatehah dan Doa Naik Kenderaan...Moga Allah permudahkan perjalanan kita nanti...Ameen...


Comments