Donut 3 in 1

Salam Ramadhan semua...

Alhamdulillah kita masih bernafas untuk menikmati kemanisan Ramadhan....akhir-akhir Ramadhan ini...makin banyak kerja kita nak buat....nak kemas rumah, tukar langsir, kemas baju nak balik kampung, hias rumah.....tapi satupun aku tak buat lagi......walaupun banyak keje...hehehe...tapi kalau boleh direbut amalan-amalan mulia di bulan Ramadhan...cubalah kita rebut...tak banyak sikit pun jadi...asalkan jangan kita abaikan terus...betul tak kawan2????...

aku juga nak ucap terima kacih banyak-banyak kat kawan-kawan, opismate, sepupu sepapat, adik-beradik yang sudi menekan butang followers kat blog Jintan manis aku ni...tanpa kalian ntah2 dah stop kut entry baru kat blog ni...hehehe....




Hari ni aku nak syer ngan korang...kuih yang aku buat untuk berbuka petang semalam....kuih ni memang peberet anak-anak aku....kuih DONUT....hehehe....yang lagi best semalam aku buat 3 jenis rupa dengan satu adunan yang sama...sebab tu aku tulis tajuk entry hari ni Donut 3 in 1.....hehehe....



Donut 3 in 1 yang aku maksudkan ialah....yang pertama...aku buat original donut....digaul dengan gula...resepi kalau nak tanya aku...aku macam tak berani jer nak bagi...sebab macam biasa aku buat  campak-campak jer...tak buat sukatan pun...tapi bahan-bahannya...aku guna bahan2 simple jer...taklah guna agen2 pelembut donut yang ada di pasaran...aku boleh syer bahan-bahan yang aku guna tapi sukatan anggaran aku sahaja...korang adjust la nanti masa uli doh tu yer....

Bahan-bahannya

2 sudu kecil yis mauripan (dibancuh dalam 1 cawan air hingga berbuih)
1 sudu margerin/butter
1 biji telur
1 sudu besar gula 
secubit garam
3 cawan tepung gandum

Cara membuatnya

1) Gaul margerin/butter dengan tepung hingga menjadi seperti serbuk roti. Masukkan sedikit garam.
2) Masukkan telur, dan gula dalam yis mauripan yang dah berbuih tadi dan kocok2kan.
3) Masukkan air yis tadi ke dalam tepung dan uli hingga lembut. Jika adunan agak keras bolehlah ditambahkan sedikit air. 
4) Bentukkan adunan seperti bentuk donut dan tinggalkan dalam 1/2 jam hingga naik. Kemudian bolehlah digoreng.


Seperti yang aku maklumkan tadi..sukatan tu hanyalah anggaran aku jer...jika ada yang kurang atau lebih...minta maap banyak2....tapi cara yang aku buat macam tu lah...jika korang nak resepi donut yang menggunakan pelbagai agen pelembut seperti kentang, shortening, etc...korang boleh buka blog2 masak lain...yang ni aku bagi yang basic cara dengan basic bahan-bahan.....walau macam manapun InshaAllah lembut juga donut tu....cuma nak lembut macam Big Apple tu taklah.....hehehe...




Yang kedua....dari adunan yang sama..aku agihkan sedikit doh...aku buat bun sosej ni....caranya dengan ambil sebesar ibu jari doh tadi....kita gelek dengan tapak tangan hingga memanjang...dan kita lilitkan pada sosej ni....kita boleh bakar atau goreng...tp semalam nak bakar tetiba tak ada elektrik lak kat rumah tu...sudahnya aku goreng jer...goreng pun sodap....hahaha...



Yang ketiga...sebahagian donut tadi..aku sirakan dengan coklat masak...ni pun setelah aku gaulkan sebahagian besar donut yang dah siap tadi dengan gula...sedar2 tinggal 6 biji jer untuk diletakkan coklat....selalu cairkan coklat dalam microwave jer...senang dan cepat...tapi sebab tak ada elektrik semalam...gigih ya aku buat double boil nak cairkan coklat...adeiiii...maleh nor nak cuci periuk...terpaksa la cuci dua biji periuk semata2 nak cairkan coklat....gigih tul rasanya semalam walaupun start menguli tepung nak buat donut jam 5.30 ptg...lauk pauk belum masak lagi time tu...hahaha...apapun Alhamdulillah semuanya dah masuk dalam perut...

So kepada korang...kalau nak 3 jenis kuih dengan satu adunan yang sama...apa lagi jom la try Donut 3 in 1...
Selamat Mencuba...

Comments