Pancake Seri Kaya

Salam 12 Ramadhan....macam mana menjalani ibadat puasa hari ini...harap semuanya dikurniakan kesihatan yang baik...sesungguhnya rahmat Allah terbesar buat kita ialah kesihatan kita....tak ada duit..kita boleh cari...tapi kalau tak sihat kita tak boleh beli dan cari dimana-mana....maka mari kita memanjatkan rasa kesyukuran yang tak terhingga di atas tubuh badan kita yang sihat hingga membolehkan kita menjalani ibadat puasa hari ini dengan sempurna..InshaAllah...

Hari ni nak syer...dengan satu resepi simple...sedap buat makan masa sarapan atau minum petang...Pancake Seri Kaya...copy dari blog Che Mat Gebu ...tapi pancake yang aku buat tak lah segebu CMG...korang tgk pancake dia...ushhh..semangat..tembam bebenor....




Anak aku suka betul pancake ni...ditambah pula makan dengan coklat cair Hersey's dan whipping cream...memang sedap...pehtu nak sedap lagi gandingkan la dengan buah2....first aku buat tak bape nak lawa sbb masa tu tak ada pan non-stick lagi....aku gandingkan dengan seri kaya dan strawberry...pastu aku buat kendian aku gandingkan whipping cream dgn peach...masa tu dah beli pan non-stick.....gigih cari kat Nilai 3...siap compare harga...last2 dapat yang paling kecil dgn harga bawah RM20.00...mmg  best sangat pakai pan non-stick tu...tak payah nak pakai minyak...pancake kita mmg tak lekat dan cun jer tekstur dan warnanya...janji api jangan besar sgt...kalau tak jadi macam pancake first aku ni...agak kurap sikit permukaannya...


Ekceli adunan pancake ni....kita boleh pelbagaikan...tak yah seri kaya pun ok....yang penting basic bahannya...tepung, susu cair, gula, garam dan telur.....memang akan jadi....cuma kacau tu kena gayanya lah...kalau tak adunan akan berketul2 dan tak sebati....boleh juga jika teringin buat waktu bersahur atau berbuka ini....selamat mencuba... 

Comments