Followers

Tuesday, 15 November 2011

Cekodok Asli vs Cekodok Moden


Cekodok???...biar betui cik suzie weiii...masak cekodok pun nak masuk blog...hehehee...takpe lah kan....kalau korang tak nak tengok...korang tutup mata bila sampai kat entry ni...hehehee....balik kampung hari tu..haaa...ambik!!! setandan pisang kapas mak sedara aku bagi....separuh tandan aku bagi kat mak...separuh tandan lagi aku bawa balik...dalam tiga sikat...sesikat bagi kat opismate...selebihnyer duk dapur aku...hihihi...apa nak buat ekkk dengan pisang ni.....nak goreng tak boleh...nak buat kek tak boleh...yang boleh buat cekodok...yeeeee...kalau nak tau cekodok pisang ni salah satu peberet aku...yummiiieee...kebetulan memang dah lama tak buat cekodok.....dalam musim hujan ni...buat minum petang....makan panas2 dgn teh o...perghhh...


Untuk buat cekodok ni...aku ada dua stail...satu aku gelar Cekodok Asli la yer....cekodok asli ni kita buat mmg original guna pisang,tepung, gula, garam dan air sahaja....so rupanya agak kerepot sikit bila dah goreng...tepung tak boleh banyak sangat nanti keras....dan tak boleh kurang sangat nanti makan minyak....so kena agak2 adunannya secukupnya....



Stail kedua aku gelar Cekodok Moden kerana ada bahan tambahan aku letak dalam adunan cekodok ni....asas adunannya masih sama iaitu pisang, tepung, gula, garam dan air....tapi aku tambahkan soda bicarbonat....so adunannya menjadi gebu dan sangat lembut.....cuma adunan ni tepungnya kena lebih sikit daripada adunan cekodok asli...jika tidak cekodoknya makan minyak...



Kalau korang tanya antara dua ni...mana satu stail yang aku suka...aku jawab dua2 aku suka...sebab aku mmg suka cekodok...tapi syarat kena la makan panas2...hehehe....tapi lebih aku suka cekodok moden...lembut, gebus dan terasa kepuasannya.........hihihi...


1 comment:

  1. yummy.. nak try buat cekodok moden..selalu baut cekodok asli yg kerepot tu je..kekekeke

    ReplyDelete