Followers

Thursday, 3 November 2011

Cheedar Cheese Cake


InshaAllah tak ada aral...esok nak balik kampung...sambut Aidiladha bersama mak, abah dan adik beradik di kampung yang tak berapa kampung...hehehe...kain baju belum berkemas....terpikir pulak buah tangan tak ada nak dibawa....nak buat biskut??? Alahai...remehnyer kerja...nak senang buat kek jer....terus terpikir nak buat Kek Pandan Lapis...Alahai.... lupa pulak nak beli tepung hong kwee tu....balik dari kerja singgah kat mini market area rumah ni...semuanya tak ada...sudahnya beli la chedar cheese...teringat hari tu pernah berhajat nak buat...so habis jer cerita Sofiyya terus ke dapur...capai mixer...panaskan oven...Jeng!!!Jeng!!Jeng!!!nilah dia ...Chedar Cheese Cake....Just For You Mak...huhuhu...



Tapi jangan la korang tanya apa rasanya...aku sendiri pun tak rasa lagi....nak bawak balik sebiji ni ke rumah mak...suh mak potong nanti....kalau tak sedap...ampun la ya mak....hehehe...baru first time buat....siapa yang berminat ni resepinya...sumber dari My Resepi....tajaan CMG...

Bahan-bahannya
  • 250 g mentega
  • 230 g gula kastor
  • 4 biji telur Gred A
  • 80 g keju cheddar, didadu sederhana besar
  • 100 ml susu UHT
  • 280 g tepung gandum
  • 1 camca teh baking powder

Cara-cara

  1. Putar mentega dan gula kastor hingga berkrim. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga adunan kembang.
  2. Tambah kiub-kiub keju dan gaul adunan hingga sebati.
  3. Satukan tepung bersama serbuk penaik dan diayak. Kemudian masukkan tepung berselang seli dengan susu UHT hingga habis. Gunakan speed perlahan. Gaul rata.
  4. Tuang adunan ke dalam loaf tin yang telah digris dengan mentega dan dialas kertas pada dasarnya. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak.
  5. Boleh juga ditaburkan keju cheddar parut diatas adunan kek sebelum membakar (jika suka....).

Senangkan tengok resepinyer...Jom cuba yuk...







No comments:

Post a Comment