Kek Butter Pelangi

Assalamualaikum semua...sekejap jer rasa dah berakhir cuti dua hari minggu ni....hari ni dah mula rutin hari bekerja seperti biasa...ala2 lemau pun ada...ntah tak tau ngapa rasa mengantuk jer hari ni...walau apapun..semalam aku rasa sangat puas hati...Alhamdulillah Mak Ngah sekeluarga dari kampung datang ke rumah...suka sangat bila ada tetamu datang ke rumah..lebih suka bila dapat menjamu tetamu makan aneka hidangan hasil tangan sendiri...InshaAllah tetamu yang datang membawa rezeki dan rahmat dan membawa keluar dosa kecil tuan rumah...Amin..


Juadah yang sempat aku hidangkan sambil melayan macam2 karenah anak2 aku...antaranya.....Kek Butter Pelangi, Kebab Daging, Yong Tau Fu, Muffin Coklat dan Puding Castard...kebetulan cik abg kerja pulak hari tu...so macam lipas kudung la aku menyiapkan semua juadah tu...hihihi...


So kali ni aku nak syer ngan korang satu lagi resepi kek yang menarik...rasanya resepi asal kek ni aku ambil dari Chef Hanieliza...tapi bila aku buka balik fotopages dia dah tak ada pulak resepi ni....tak kisahlah...kalau betul daripada Chef Hanieliza..aku minta halalkan resepi ni...sebab aku copy resepi ni dah lama dah...selalunya dulu2 makan kek pelangi cenggini mak buat...rasanya agak kering...dan macam mudah nak tercekik...tapi yang ni mmg sedap..dia agak lembab sebab masukkan sedikit susu dalam adunannya...asalnya aku nak buat untuk adik aku yang nak datang hari ni...so aku buatkan wording WELCOME MAKSU SYAMIMI...tetiba bila dapat tau Mak Ngah nak datang terus aku  tanggalkan wording tu tinggal welcome jer...hihihi...kelakar lak rasanya...kebetulan aku dah post dulu kat FB so masa anak mak ngah tiba kat rumah dia tegur...ooo...ni kek utk mimi kan???hahahah..kelakar...aku terus cakap first come first serve...kek wording dah tukar...hahaha...


Actually aku pun dah lama tak buat kek ni...kebetulan baru-baru ni ada berchat sekejap dengan member lama aku...dia bagitau resepi kek butter pelangi yang aku bagi kat dia tu dah jadi kegemaran family dia...raya sahaja 4 loyang dia buat kek tu...seronok aku sebab dapat berkongsi dengan member2...apatah lagi member buat pun memang menjadi...kepada yang berminat, silalah cuba... ini resepinya...


KEK BUTTER PELANGI

BAHAN:
bahan A

250 gm butter
40 gm majerin
210 gm gula kastor/halus
5 biji telur ayam

bahan B
260 gm tepung gandum ]
1 sudu teh baking powder ] ayak bersama
80 ml susu segar/fresh milk
pewarna merah dan hijau
coklat emulco

CARA:
1. Pukul butter, majerin dan gula sehingga gebu/kembang
2. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi.
3. Masukkan tepung yg diayakkan diselangselikan dengan susu.
4. Kacau rata dan dab bahagikan kepada 4 bahagian.
5. Warnakan 3 bahagian dan tinggalkan 1 bahagian tanpa warna.
6. Masukkan adunan warna berselang seli kedalam acuan yg dilapikkan kertas minyak.
7. Bakar dalam suhu 180'C selama 50 - 60 minit.
8. Sejukkan dan hiaskan mengikut kreatibiti sendiri.

Kek aku ni..setiap satu warna aku perasakannya...purple aku letakkan perasa blueberry, hijau perasa pandan dan pink perasa strawberry...lapisannya aku buat macam teknik Kek Alunan Kasih...setiap lapis diayakkan dengan serbuk koko...kalau nak buat macam biasapun boleh..ikut kreativiti masing2...apapun jangan tak cuba...menyesal...hehehe...

Note: Semua photo tidak melalui proses editing kerana intenet yg sgt2 slow...fresh from my iphone...hihihi..

Comments