Nasi Lemak Style Chef Wan

Apa ke halnya kamu ni suzie...nasi lomak lagi entry kali ni...hehehe....nak buek camno....den terlebih rajin nak buek nasi lomak...hahaha...actually ni entry tertunda untuk bekpes last weekend....masa tengah bermalas-malasan nak bangun pagi weekend terbaca fb wall Chef Wan....Chef Wan citer style nasi lemak yang dia selalu buat....so dgn bingkas aku bangun terus ke dapur try...huhuhu...inilah hasilnya.....



Untuk cara memasak nasi oleh Chef Wan aku rasa agak kurang berkenan...sebab aku rasa agak hambar rasa nasinya...aku lebih suka jika letak halia dan pandan...sebab aku rasa lebih harum...tapi Chef Wan tak guna apapun melainkan daun pandan sahaja....untuk sambal nasi lemak style Chef Wan mmg aku sokong 100%...bila letak jer gula melaka dalam sambal...perghh!!!!sambal tu mmg rasa sedap...bila kombinasi pedas, masam dan manis bersatu dengan begitu mesra...keenakkannya sukar disangkal...giteww.....ayat aku..mengalahkan chef terkemuka lagi...hehehe...



Kepada yang nak tahu apakah style Chef Wan memasak nasi lemak...ni aku copykan wall FB Chef Wan....

   Chef Wan Fan Club
Talking about my Nasi lemak i just prefer to cooked my rice with coconut milk,salt and daun pandan.Kurang suka jika nasi lemak itu di letak halba dan halia just my personal prefence.My sambal is just chili kering,bawang merah and belacan sedikit dan di masak bersama sedikit minyak sehingga chili itu wangi baru di masuk sedikit air asam jawa dan gula melaka.Dark,pedas,aromatic and slightly sweet ju...st towards the end of yr taste bud when u eat the sambal.Suka hati la nak letak ikan bilis yang di goreng terlebih dahulu or fresh prawns.Simple,classic way of cooking yr nasi lemak.I hate eating sambal when people dont cook the chili long enough lepas tu banyak asam jawa dan sambal tu cair pulak tu.For good sambal tumis u must have overall balance of chili,pedas dan manis cukup rasa asam dan gula cukup la.Some choose to omit the gula pun bolih jugak.


Selamat Mencuba.. :)

Comments