Followers

Friday, 30 December 2011

Bubur Durian



Assalamualaikum...lama rasanya tak bersiaran...maklum la cuti sekolah belum lagi berakhir...so last week balik kampung ambil anak dara dan anak teruna aku yang teruja sangat nak tinggal di kampung...so memandangkan masih musim buah-buahan..so apa lagi bila balik rumah macam-macam diangkutnya...buah durian, rambutan, pulasan, manggis dan cempedak..dah macam2 bau ada kat dapur rumah....semua tu rezeki dari Allah...Syukur Alhamdulillah...mana yang banyak tu kita sedekahkan pada jiran-jiran...dapat sama-sama rasa...bila dah ada durian...so tak lengkap jika tak buat bubur durian...dan inilah hasilnya...



Bila bubur durian aku suka cicah dengan roti...setengah orang suka dengan pulut...tapi aku rasa muak sangat makan dengan pulut...merangkap juga rasa malas nak masak pulut...hehehe...leceh betul rasanya...so yg tak leceh dan senang jawabnya cicah ngan roti jer la...yummiieee...



Kepada penggemar bubur durian atau ada yang panggil Serawa Durian...ini resepi aku...

BUBUR DURIAN
Bahan-bahannya :
10 ulas isi durian
5 ulas durian
200 ml santan kotak - ikut suka santan segar pun boleh
5 sudu besar gula - anggaran
Secubit Garam
2 ketul Gula Melaka/Manisan
2 helai daun pandan
Air jika perlu

Cara Membuatnya:
1) Masukkan semua bahan kecuali 5 ulas durian.
2) Tunggu hingga mengelgak barulah masukkan 5 ulas durian tersebut utk pastikan masih ada isi durian pada biji durian tadi. Tunggu mengelegak dan tutup api. Sedia dihidangkan.




No comments:

Post a Comment