Orange Cake Blended


Errmmmm...amacam nampak sedap tak cup cakes ni....hihihi...actually ni utk sebijik kek berloyang...tapi dek kerana aku nak bawa utk makan2 percutian hari tu...aku buat dalam bentuk cup cake...senang nak pegang bila nak makan...and hygien sikit...huhuhu...kek ni dah beberapa kali gak aku buat...dan sedap wei (angkat bakul sendiri..hehe)...tekstur dia bukan macam kek orange sponge...dianya tekstur ala2 muffin...tidak berminyak...ataupun muak...senang masuk melalui tekak terus ke perut....hehehehe...



Dan satu lagi aku suka tentang kek ni....resepinyer sonang banget....kalau korang x caya meh tgk resepi ni....x yah ada mixer pun leh buat.....bahan2nya semua bahan asas yang ada di dapur....apa tunggu lagi...yuk try....ngeh ngeh ngeh...

Bahan-bahan ( loyang 9 inc )

  • 1 bji buah limau
  • 1 cawan minyak
  • 2 cawan gula halus
  • 3 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum*
  • 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )

Cara-cara

  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
  2. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  3. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
  4. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

 

Resepi asal aku tak tau dari siapa...sebab rata2 semua blogger masakan dah try resepi ni...so kepada yang empunya resepi mohon halalkan yer...hehehe...i lap u...

Comments