Followers

Monday, 5 December 2011

Kuih Keria Keledek Oren

Assalamualaikum...moga semua sihat hendaknya...lama sungguh tak bersiaran...sibuk menguruskan rutin harian...minggu lepas mak dan abah datang rumah...so sebagai menyambut kehadiran mereka...maka sibuklah di dapur...bukan senang mak dengan abah dapat datang rumah....datang kali ni pun sebab menghadiri Majlis Konvokesyen adik di KUIS....bila mak ngan abah dah balik...sibuk pula menguruskan kerja-kerja di opis yang tertinggal sebab bercuti lama..maka nilah baru berkesempatan nak masukkan entry baru...inipun siaran tertunda....hehehe...


Entry kali ni pun...entry biasa2 jer...Kuih Keria Keledek Oren...atau selalu orang sebut kuih gelang jer...sebabnya apa lagi sebab bentuknya bak gelang la kan...ekceli dah lama tak buat kuih ni...ni pun buat sebab mak datang hari tu bawa keledek oren...keledek oren ni memang sedap buat keria sebab tekstur keledek oren lebih halus dan tidak bersabut compare keledek biasa...



Untuk menjadikan kuih keria yang lembut...adunan doh keledek rebus yang ditumbuk halus tidak dicampur dengan terlalu banyak tepung gandum...ia hanya akan mengeraskan adunan...selain tu uli pun jangan terlalu lama sebab adunan akan menyebabkan kuih menjadi liat...


Memandangkan lama dah tak buat kuih ni...kemain suka anak2 aku....pada mulanya suspen gak time nak menyira gula pada kuih keria ni...bukan apa salah percaturan...mau tak keras gula yang disira...hehehe...apapun Alhamdulillah jadi seperti adanya...hihihi...



No comments:

Post a Comment