Followers

Monday, 5 December 2011

Pau Inti Kacang

Amboiii...gigihnyer...nak masukkan satu lagi entry tertunda ni....hihihi...tapi semuanya kuih melayu....ala2 biasa2 jer...hehehe...x pe lah yer...bagi tujuan rekod yang airtangansuzie dah try resepi ni...hehehe...resepi pau ni aku ambil dari Dapur Mamasya...cuma inti kacang aku buat resepi Kak Ita masa buat Pau Rose Keledek Ungu hari tu...


Kejadian pau ni tak le cantik mana...tapi setakat nak buat minum petang sekeluarga...lepas la...hehehe...inilah rupanya pau inti kacang aku....janji bentuknya bulat putih berseri sama cam pau lain...kalau bentuknyer lain...pelik jugakkan...sure tak jadi maknanya pau aku...hihihi...



KUIH PAU
Resepi : Fp K.Liza.
Sumber: Dapurmamasya

bahan.
500 gm tepung pau atau tepung gandum - guna tp pau
1/2 s/k baking powder
1/2 s/k garam
1 s/b gula
2 s/k yeart mauripan
2 s/b shorterning
250 gm air suam

Cara
1. Gaul rata semua bahan kecuali air.
2. Masukkan air sedikit-sedikit sehingga habis.
3. Uli sehingga licin[tak lekat ditangan.
4. Tutupkan dgn kain lembab dan biarkan naik 2X ganda.
5. Tumbukkan adunan dan bahagikan adunan menjadi ketulan kecil.
6. Bulatkan dan masukkan inti mengikut kesukaan sendiri [inti ayam/kacang merah/kaya/kelapa/daging].
7. Lapikkan adunan diatas keratan daun pisang atau kertas.
8. Rehatkan adunan sehingga naik lagi.
9. Panaskan kukusan.
10. Masukkan adunan dan masakkan selama 10 minit.

Selamat Mencuba


No comments:

Post a Comment