Followers

Saturday, 14 April 2012

Ayam Panggang Istimewa





Assalamualaikum w.b.t ...Selawat dan Salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w, Para Nabi, Sahabat-Sahabat Nabi, semua Muslimim dan Muslimat yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia....Ya Allah jauhkan aku daripada perasaan riak dan takabur.....Kau kekalkanlah ilmuku dan Kau tambahkanlah rahmatMu Ya Allah....Biarlah pada pandanganku kerdil....tapi pada pandangan orang lain besar....Ameen Ya Rabbal Alamin..







Alhamdulillah...lunch tadi sempat jugak bakar ayam utk menu makan tengahari kami....masak ringkas hari ni...sbb balik dari lokasi event pun dah pukul 1.00tgh....terus ke dapur potong bahan2 mana yang patut...blander hingga halus...gaul pada ayam terus bakar...tak sempat nak perap lama2...tapi hasilnya tetap mantop...hehehe.,..makan dgn nasi panas bersama ulam dan sayur tauge tumis kicap.....huhuuu...layan...nak buat air asam pun tak sempat...buat sambal kicap jer..sebab mudah....hihihi..








 
Jika ada yang berminat resepi Ayam Panggang Istimewa ni...boleh tgk resepi ringkas ni....


Bahan-bahannya :


1/2 ekor ayam dibersihkan
1 labu bawang merah
1 inci halia
5-6 tangkai cili kering dipotong halus dan direndam air panas
2 tangkai serai dihiris
Garam, gula dan Serbuk kunyit secukupnya

Cara Membuatnya :

1) Kisar semua bahan dengan sedikit air. Kisar biar lama sikit sehingga semua bahan hancur.
2) Gaul garam, sedikit gula dan serbuk kunyit pada ayam dan perapkan dengan bahan2 kisar tadi dalam peti ais.
3) Setelah sejam diperap bolehlah bakar ayam hingga masak.



Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment