Followers

Monday, 16 July 2012

Nasi Lemak Sambal Sardin

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera buat semua pembaca blog Jintan Manis...Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad, kaum keluarga baginda, para sahabat dan para anbia...Syukur Alhamdulillah di atas segala nikmat dan rahmat Allah buat kita hari ni...walau apa jua rintangan dan dugaan..Allah masih berikan kita nikmat bernafas, melihat, berjalan, bergerak waima nikmat mengelipkan mata....MashaAllah tak terhitung banyaknya nikmat Allah berikan buat kita...tapi kita sebagai hambanya masih lagi kadang2 alpa dan lalai....teringat pulak saya minggu lepas semasa mendengar Topik Pagi Ikim...ada seorang caller bercerita...bahawa dia pernah satu ketika terlalu menangisi nasib dirinya....nak tau sebab apa?? Dalam usia 23 tahun Allah telah menarik balik nikmat penglihatannya apabila dia disahkan mengalami radang mata....matanya tak dapat diselamatkan dan kini beliau buta....tetapi disebalik ujian itu....walaupun pada mulanya sukar menerima hakikat bahawa dia kini buta....tetapi dia mula tersedar itu adalah ujian buatnya...mulai saat itu dia mula bangkit...dan cuba lebih mendekatkan diri kepada Allah...Ya Allah jika kita diuji sebegitu mampukah kita melaluinya.....sebab itu  marilah sama-sama kita saling mengingati...bahwa sentiasalah mensyukuri segala nikmat yg Allah beri....sebelum Allah menarik balik apa yg di pinjamkan sementara buat kita.....Allahuakbar...


























Hari ni jika Allah izinkan...saya ingin kongsikan satu menu simple....resepi apa agaknya yer??....Tadaaa!!!!....Nasi Lemak Sambal Sardin....Apa ke halnya ni...sambal nasi lemak jadi sambal sardin ni??? Hehehe...nilah gara-gara bila Ikan Bilis kat rumah habis stok tapi tekak ni teringin nak makan Nasi Lemak di pagi Ahad....nak beli nasi lemak kat kedai kadang tak kena dengan tekak ni...so baiklah buat sendiri walaupun simple...betul tak?? janji santan kotak ada stok kat rumah...hihihi....






Tak ada apa specialnya Nasi Lemak saya ni sama jer pembuatannya macam nasi lemak biasa....terlebih air sikit so nampak lembut sikit nasi lemak saya ni...cuma disini saya nak syer macam mana saya buat Sambal Sardin ni...sangat mudah dan ringkas....Sambal Sardin ni boleh juga kita makan bersama lempeng, nasi putih, roti puri dan apa jua sewaktu darinya.....inilah cara paling simple sambal sardin saya...hehehe....


Sambal Sardin

Bahan-bahannya :
1 tin sardin kecil (check yer betul2 sardine bukan macarel...cari yg ada logo Halal)
2 sudu cili giling (ready made jer) atau serbuk cili (standby jer kat rumah..senang...so far guna brand Faiza...halal lagi suci..InsyaAllah)
1 sudu teh asam jawa Adabi (Halal juga...jgn la guna asam jawa murah tu yer..sgt diragui kesuciannya)
1 labu bawang merah dihiris nipis
1 ulas bawang putih
Air, Minyak, Garam dan Gula secukupnya

Cara Membuatnya :
1) Tumis bawang merah dan putih hingga layu dan naik bau.
2) Masukkan cili giling dan tumis hingga naik minyak.
3) Masukkan asam jawa, kacau rata dan masukkan garam dan gula.
4) Biar sambal tu betul-betul masak atau naik minyak baru masukkan sardin. Make sure kalau boleh basuh dulu tin tu. Kita tak tau di kedai ada tikus ke..lipas ke dah lalu pada tin tu...
5) Jika agak pekat masukkan sedikit air dan tunggu hingga mengelegak dan bolehlah ditutup api.








2 comments: