Biskut Oreo








Alhamdulillah..rasa macam tak percaya.... Ahad lalu...dengan izin Allah saya berjaya membuat biskut raya hasil tangan sendiri....hajat di hati memang nak buat...tapi kesihatan kadang tak mengizinkan...memang terasa-rasa saya memang tak mampu nak buat biskut raya walaupun sebutir.....tak macam tahun lalu dapat juga buat 3-4 jenis....Bagi nak memuaskan hati sendiri saya gagahi juga buat...dapatlah dua jenis sekali buat....biskut yang mudah jer...janji anak-anak suka...sebab based chocolate....







Biskut Oreo ni saya dah pernah buat tahun lepas...anak-anak suka so tahun ni saya gagahi buat juga....bahan mudah dan cara buat pun simple...boleh try tengok resepinya disini...


BISKUT OREO BLACK BEAUTYby: Citarasawan
Sumber : Masam Manis

Bahan A
280 gm mentega
200 gm gula castor

Bahan B
250 gm tepung gandum-saya ganti dgn tepung red rose
50 gm serbuk koko
30 gm tepung jagung
20 gm biskut oreo - dikisar halus buang dulu krim dia
1/2 sudu teh baking powder

Hiasan
Putih telur - saya tak letak
Biskut oreo - dikisar halus buang dulu krim dia
Coklat masakan putih cairkan
Croquant - saya tak letak

Pukul bahan A hingga kembang
Semua bahan B satukan, kemudian ayak dan masukkan dalam bahan A dan gaul sebati hingga menjadi doh yang lembut.
Masukkan adunan dalam piping bag dengan nozel bentuk bulat dan memanjang.
Tekan atas tray hingga habis.
Sapukan atasnya dengan putih telur dan taburkan serbuk oreo di atasnya.
Bakar pada suhu 150C selama 25-30 minit
Keluarkan biskut setelah masak. Tunggu biskut sejuk.
Paip kan dengan coklat putih.

Cara Kak Ita dan saya
Doh yang telah siap ita gentel bulat2 bentukkan seperti guli angaran berat 6 - 8 gm.
Kemudian ita golek2kan atas oreo hancur tu.
Susun dalam paper cup dan bakar.
Selepas tu boleh lah melorek atasnya. - Kali ni tak lorek tabur gula warna warni jer..


Comments