Choc Chip Cookies







 

Inilah rupanya sejenis lagi biskut raya yang saya mampu buat...Chocolate Chips Cookies...resepi pun mudah...sebab tu berani buat...tahun lepas pun saya buat...cuma resepi agak berbeza...yang ini tak guna oats...cuma saya rasa akan dtg saya buat nak kurangkan sikit serbuk koko...saya rasa too rich koko dia...so ada rasa cam pahit2 sikit...ikut resepi asal 3/4 cup may be akan datang buat dalam 1/2 cup sahaja....


 







Resepi ni saya ambil dari blog makcik sedara saya...Fiza Nordin....macam tak caya jumpa mak sedara kat blog....in realiti tak pernah bercakap pun...terserempak pernah rasanya kat rumah Opah...husbandnya sepupu kepada mak.....ayah husband Fiza ni dulu saya panggil Tok We....masa kecik selalu ikut mak sedara beraya ke rumah Tok We...seronok sangat...tapi bila dah besar dah tak ada lagi beraya ke sana....Tok We pun dah lama meninggal...kalau mak tak bawa memang kita tak kenal sedara....sebab itu kita sebagai mak ayah....berperanan penting bawa anak-anak kenal sedara mara....jika tak sedara sendiri kita tak kenal....







Kepada yang berminat saya sharekan resepinya disini...nak buat berniaga pun boleh...satu adunan dapat banyak...untung lor....buat pun senang..cuma saya tambah sikit chocolate chips pacak2 tu kat biskut...bagi lagi menariks...hehehe....


Sumber : Fiza Nordin

Bahan-bahan :

230g mentega
110g gula perang
150g gula halus
1 sk esen vanila
2 biji telur
280g tepung naik sendiri
3/4 cwn serbuk koko
1 sk soda bikarbonat
1/2 st garam
1/2 cwn coklat cip
1 cwn almond nip (boleh juga tukarkan dengan kekacang lain)

Cara-caranya :

1) Panaskan oven 160 c - bergantung pada kapasiti oven masing2
2) Dalam mangkuk, satukan mentega, gula perang dan gula halus. Pukul 3 bahan hingga jadi putih - kembang & sebati.
3) Pecahkan telur dan masukkan dlm adunan sebiji demi sebiji. Pukul lagi hingga betul2 sebati.
4) Dalam 1 mangkuk lain, campurkan bahan2 kering - tepung, soda bikarbonat, serbuk koko, badam, garam, coklat cip dan almond nip. Masukkan dalam adunan yg dipukul tadi.
5) Alas loyang dengan kertas minyak. Sudukan adunan atas loyang. Jarakkan antara adunan sbb nnt dia akan mengembang masa proses membakar.
6) Tepek coklat cip atas adunan secara rawak.
7) Bakar 15 - 20 minit hingga perang atau hingga masak.


Comments