Followers

Thursday, 2 August 2012

Masak Lemak Sardin



Teringat suatu ketika dulu pernah berbicara dengan ofismate tentang cara memasak sardin....ada yang menumis biasa dengan bawang....manakala saya masak sardin dengan dua cara sama ada dibuat kari sardin atau dibuat sambal sardin....tetiba salah seorang ofismate bagitau...ermmm...mak saya buat masak lemak sardin....haaaaa...macam tak caya jer saya...tak pernah terlintas lak...sardin dibuat masak lemak....itulah bila borak2 ni secara tak langsung bertukar2 fikiran...so bolehlah kita pelbagai cara memasak kita....tak gitu???.hihihi...





Sedang menaip-naip kerja kat pejabat tadi...tetiba teringat...alamak...lauk terlupa nak keluar dari tempat beku .....Alahai!!!!.....ini boleh menjadi penyumbang saya malas nak masuk dapur ni....huhuhu....pastu kepala mula ligat berfikir...apa saya nak masak tanpa melibatkan lauk pauk di tempat beku...jeng2!!!...idea timbul....setong tin sardin ada dalam stok...yehuuuuu...inilah masanya saya nak try Masak Lemak Sardin.....Alhamdulillah.....hasilnya tidak mendukacitakan......sedappppppp....cukup sifat sebagai masak lemak....pedas, lemak, masam, masin....Perghhh!!!....tak pernah2 makan berbuka  tambah nasi...kali ni saya tambah nasi...cehhh...macam byk pun tambahnya...sesudu...hahahaa....tapi memang sedap...
tak caya jom try.....




 
 
 
 
Masak Lemak Sardin
Bahan-bahannya:
1 tong kecil sardin
3 biji cili padi
1 biji bawang merah
1 biji kentang dipotong baji
1 cawan santan
1 keping asam keping
1 batang serai dititik
Garam, gula dan serbuk kunyit secukupnya
Cara Memasaknya:
1) Tumbuk cili padi dan bawang hingga lumat.
2) Masukkan ke dalam periuk bersama kentang, asam keping dan serai yg dititik.
3) Masukkan satu cawan air dan sedikit santan.
4) Masak hingga mengelegak dan kentang menjadi empuk.
5) Masukkan baki santan dan kacau rata. Bila hampir mengelegak masukkan sardin.
6) Masukkan garam dan sedikit gula. Timba kuah gulai hingga mengelegak dan boleh ditutup api.
    *Ingat....Jangan sampai santan pecah....gagal kalau masak lemak sampai santan pecah...hihihi...
 
 
 
 
 

2 comments:

  1. nampak pun kecur air liur aku....kena buat ni. stok sardin pun ada.

    ReplyDelete
  2. Buat2...jangan tak buat...resepi ni time2 tak ada stok lauk kat umah boleh buat...atau time2 malas nak siang ikan pun boleh buat...hihihi...utk org bujang pun ok gak...

    ReplyDelete