Followers

Friday, 10 August 2012

Sambal Udang








Ushhh...updated entry pepagi ni mencabar jugak rupanya....sebab tu jangan ngada2 buka blog masakan awal2...kerana ianya bisa mengecurkan air liur anda...termasuklah tuan punya badan yang mengupdated blog ni....tengok udang tergolek2 dalam sambal tu...menyebabkan perut terus menyanyi...mungkin tindakan refleks...hihihi....









Selalunya bila masak sambal ni...tak kira la sambal udang, sambal sotong atau sambal ikan...yg sedapnya ia bergabung dengan sesuatu yg agak simple bagi menaikkan rasa sambal tu....sama ada dengan sup sayur atau masak lemak...kalau bergandingan dgn kari rasanya kurang menyerlah....so sambal udang ni saya gandingkan dengan sup paling mudah nak sediakan....nanti saya sharekan menunya....agak2 tengok kat gambar atas tu boleh teka dah kannn...hihi...








Sambal Udang

Bahan-bahannya :
1 biji bawang besar
1-2 ulas bawang putih
1 inci belacan bakar
1 sudu besar asam jawa Adabi
2 sudu besar sos cili
3 sudu besar cili kisar
10 ekor udang dibersihkan dan dikelar tengahnya
Garam, gula dan air secukupnya

Cara Membuatnya:
1) Tumbuk bawang merah, bawang putih dan belacan hingga lumat.
2) Panaskan minyak dan tumis bawang tadi.
3) Masukkan cili kisar tumis hingga naik minyak.
4) Masukkan garam, gula dan asam jawa. Masukkan air secukupnya.
5) Masukkan sos cili dan renehkan. Akhir sekali baru masukkan udang masak hingga kuah pekat.




2 comments:

  1. hari khamis aku buat sambal udang+petai....masih terasa kesedapannya...hahha..puji diri sendiri...

    ReplyDelete
  2. Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri..hehehehe...tak pun anak ngan en somi jer yg puji sbb diaorg yg makan....sambal udang petai mmg terbaik...tp x berani nak makan time keje...hihihi...

    ReplyDelete