Sup Ketam

 
 
 
 
Sebenarnya minggu ni antara minggu yang mencabar buat saya...walau bagaimanapun berkat doa.... Allah ringankan ujian tu.....Alhamdulillah syukur Ya Allah....awal minggu hari tu...en. hubby tak sihat....gi check darah...patlet rendah sangat...terus Dr. suruh masuk wad.....suspek denggi...memandangkan wad penuh time tu...tunggu sampai petang baru ada wad kosong.....so malam lepas maghrib terus ke Klinik Pakar An Nur Bangi....terpaksa check balik sebab sebelum ni dua kali ambik darah di Az Zahrah....memandangkan sana tak ada wad kosong saya tempah ke An Nur.....setelah check-up.....Dr. advice agar monitor di rumah....janji minum air dengan kuantiti yang banyak......malam tu check darah ada naik sikit patlet....so apa lagi...dua hari asyik jamu cik abg makan sup ketam jer la....huhuhu....
 
 
 




Jika saya buat sup ketam...saya suka tumis dulu bawang kekuningan...sbb bau bawang goreng tu nanti akan mewangikan sup dan mengurangkan bau hanyir ketam....so sini saya syer resepi saya...
 
 
 
SUP KETAM
 
Bahan-bahannya:
 
2 ekor ketam dibersihkan dan dibelah dua
1 labu bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sup bunjut ADABI
1 biji kentang jika suka
4 tangkai daun sup bersama daun bawang
Garam secukup rasa
 
Cara membuatnya:
 
1) Tumis bawang hiris dengan sedikit minyak hinga kekuningan dan naik bau.
2) Masukkan air, kentang, halia dan bunjut sup. Renehkan hingga mengelegak.
3) Bila dah mengelegak dan kentang agak empuk baru masukkan ketam.
4) Perasakan dengan garam dan tunggu mengelegak sekali lagi bolehlah di tutup api.
 
 
 
 
 

 


Comments