Followers

Saturday, 24 November 2012

Cucur Kembung Manis

 
 
 
Assalammualaikum w.b.t...selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad...moga kita terus diberi keberkatan dalam hidup....tak kira keberkatan kesihatan, keberkatan rezeki, keberkatan amalan..Inshaallah....
 
Maaf lama tak bersiaran....biasalah bila mood tak ada...memang tak masuklah entry baru...padahal byk menu tertunggak nak dimasukkan...Inshaallah nanti saya masukkan sikit2.....cuma mungkin tak dapat berceloteh...cukup sekadar masukkan resepi...
 
 

 
 
 
Paling latest punya entry..nilah dia....hihihi..Cucur Manis Kembung...actually hari tu Raziq ada bawak balik dari Taska kuih ni...mama dia minta rasa sikit...ermmm...sedap lak..padahal cucur manis biasa jer...cuma teksturnya saya suka...so Raziq pun bgtau...nanti mama buatlah macam ni....dan hari ni mama dah tunaikan....resepi boleh jenguk kat sini sbg panduan...sbb saya pun tak ikut sukatan ini..main agak2 jer....
 
 
 
Sumber : My Resepi
 
Bahan-bahannya:

  • Tepung gandum 500g
  • yis 3/4 dari satu bungkus
  • gula 1 cawan
  • Air sejuk 1 cawan untuk bancuhan
  • garam sedikit
  •  
    Cara-cara:
    1. Masukkan tepung gandum,gula, garam dan yis kedalam bekas.
    2. gaulkan kesemua bahan beserta air mengikut cara menggaul jemput-jemput pisang.
    3. Biarkan selama 1 jam lebih, lagi lama lagi kembung.
    4. Bolehlah mula menggoreng adunan tadi.

    No comments:

    Post a Comment