Strawberry Sponge Cake




Alhamdulillah...23 Oktober 2014 yg lalu...Allah izinkan saya dan anak2 menyambut hari kelahiran  encik hubby....sementara cuti deepavali...dapatlah saya sediakan kek airtangan sendiri...jika tak memang tak sempat...membeli jugaklah akhirnya....walaupun keknya simple tapi ikhlas dari hati...merekalah permata hati saya...jarang saya share pic family....tetapi sempena kek special yg saya buat ni saya share satu....hehehe.....




Buat pun resepi yg mudah sajer...saya sharekan resepinya...
Bahan-bahannya :

4 biji telur Gred A
120gm gula kastor
10gm ovalette
130gm tepung kek
1 sudu teh serbuk penaik
40gm air
60gm minyak masak
1 sudu teh pes strawberry
Sedikit pewarna merah
*Lenserkan loyang 7 inci dan panaskan ketuhar pada suhu 120ºC.

1.      Tepung kek dan serbuk penaik di ayak, ketepikan dulu.
2.    Pukul telur, gula dan ovalette selama 2 minit.
3.    Masukkan tepung dan pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama 5 minit.
4.    Masukkan air, pes strawberry dan pewarna. Teruskan memukul selama 4 minit.
5.    Masukkan minyak dan pukul hingga sebati.
6.    Tuangkan ke dalam loyang, bakar pada suhu 120º selama 45 minit.
7.    Setelah masak, telangkupkan atas redai kek.


Comments