Pie Tee


 
Lama dah nak mencuba resepi Pie Tee ni...acuan kirim kat adik yang duduk Kalantan...besi tembaga...so memang berat acuannya....Alhamdulillah berjaya buat bagi mak rasa...sedapppp wei....kulit ambil resepi dari Che Mat Gebu...tapi inti inovasi diri sendiri...kebabom..melatop....hahaha....
 


                           
 
BAHAN-BAHAN KULIT PIE TEE
Sumber : Che Mat Gebu
 
180 gram tepung beras
50 gram tepung gandum
50 gram tepung jagung
350 ml air
1 biji telur gred A, dipukul sedikit
Secubit garam
 
CARA MEMBUATNYA :
  1. UNTUK KULIT PIE TEE :- Satukan tepung beras, tepung jagung dan tepung gandum, gaul rata dan ayak. Masukkan secubit garam dan telur, kacau rata dan tuang air sedikit demi sedikit dan terus kacau hingga mendapat bancuhan yang sebati. Tapis dan ketepikan sebentar.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam, kemudian celup acuan pie tee ke dalam minyak panas tadi, biar kurang lebih 30 saat. Angkat acuan tadi dan celop dalam bancuhan tepung, tapi jangan sampai atas, buat macam gambar di atas tu.
  3. Kemudian masukkan ke dalam minyak panas, dan biar hingga kulit pie tee mengeras. Benamkan acuan dalam minyak panas hingga sampai ke dasar kuali, tujuan untuk menjadikan bahagian bawah pie tee rata dan boleh berdiri tegah bila siap nanti.
  4. Tanggalkan kulit pie tee dari acuan, kalau susah, longgarkan dengan garfu atau lidi sate. Goreng hingga perang sedikit, angkat dan toskan atas kitchen paper towel. Buat kaedah sama untuk baki bancuhan tadi, hingga siap. Bila sejuk simpan dalam bekas kedap udara.
 

 Untuk inti...resepi inovasi sendiri yang menjadi...kalau che mat sediakan inti yg dimasak...saya sediakan inti yg fresh tapi ada elemen crunchy gitu...
 
 



Bahan-bahan untuk inti :

Timun dihiris nipis
Carrot disagat halus
Taugeh dicelur seketika
Kacang Tanah digoreng hingga garing (Ditumbuk kasar)
Udang kering digoreng sangai (ditumbuk kasar)
Daun Sup dimayang halus
Sos Thai

1- Masukan sayuran.
2- Masukan kacang Tanah dan udang kering.
3- Hias dengan daun sup.
4- Siramkan sos Thai.




Comments

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
    ayo segera bergabung dengan kami di ionpk.club ^_$
    add Whatshapp : +85515373217 || ditunggu ya^^

    ReplyDelete
  2. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Hương Lâm chuyên dịch vụ cho thuê máy photocopy màu hoặc bán máy photocopy màu uy tín, giá rẻ tại TP.HCM và giải đáp máy photocopy nào tốt nhất cũng như link download driver toshiba 456 chính xác.

    ReplyDelete

Post a Comment